Soomes on uuringutest tulnud välja seegi, et varahommikul pole koolilastel sageli isugi ja tundidesse jõudes on kõht kohe päeva algusest peale väga tühi. Nende soovitus kõlab, et lapsed võiksid ideaalses maailmas saada oma sooja pudru hoopis koolis.

Eestis on osa koole nihutanud päeva alguse lihtsalt veidikese hilisemaks, millest ka on juba palju abi, sest kodune hommikune puder saab siis suurema tõenäosusega ära söödud.

  1. Hea vahepala annab nn rahulikke süsivesikuid, mis imenduvad järk-järgult ja tagavad hea energiataseme mitmeks tunniks. Selleks võib vahepala valikul jälgida nii kasulike rasvade sisaldust kui ka madalat glükeemilist indeksit. Teisisõnu tasub vaadata näiteks pähklite-seemnete poole.

  2. Selleks, et lapsed sooviksid tervislikku vahepala süüa, tuleb need muuta piisavalt maitsvaks ja anda neile äge vorm, et klassikaaslaste ees oleks hea tunne oma vahepala välja võtta. Kotis muljuda saanud pruun banaan ei pruugi olla just suurim isuärataja, ent šokolaadine pähklikomm köidab pilke ja ajab suu vett jooksma nii suurtel kui ka väikestel.

  3. Ette tükeldatud porgandid koos kastmetopsikuga on suure­pärane snäkk, eriti teismeliste tüdru­kute silmis.

  4. Hommikuti saab suhteliselt lihtsa vaevaga keerata tortilja vahele värsket jääsalatit, puistata sinna riivjuustu, katta see hummusega ja kui soovi on, siis annab mõni tilk tšillikastet täidisele juurde kerget särtsu. Keera tortilja kokku, paki paberisse ja valmis.

  5. Pastasalatid on suurepärane toit kaasapakkimiseks. Puuviljad pestult lisaks – teiseks vahetunniks.

  6. Klassikaline võileib koos rohelise salatiga maitseb igal ajal hästi. Üldiselt väldi igaks juhuks vorsti-sinki, mis võib soojas mitu tundi seistes rikneda. Eelista pigem juustu, toorjuustu, hummust, avokaadokreemi, pestot jm selliseid katteid.

  7. Väike kotike pähkleid-seemneid on alati heaks vahepalaks. Paki neid karpi kaasa. Päeva soovituslik kogus on umbes peopesasuurune ports – lapsel lapse peopesa ja täiskasvanul enda oma.

Millega täita magusapaaki?

  • Datlipallid: sega köögikombainis ühtlaseks peeneks pastaks 100 g seemneid-pähkleid, lisa ­200 g mahlaseid kivideta datleid, 1 sl kookosrasva ja ­2 sl toorkakaod. Vormi pallid ja tõsta külmikusse ­1 tunniks seisma ja säilita külmikus suletud karbis.

  • Kodused müslibatoonid on heade rasvade ja kiudainete allikas. Koostisainete valikul eelista täisterakaerahelbeid, mett või agaavisiirupit ja oma lemmikuid pähkleid-seemneid. Müslibatoonidesse on hea panna ka külmkuivatatud marju, näiteks mustikaid, astelpajusid või vaarikaid. Müslibatoonid säilivad toatemperatuuril ja hoiavad ka kaasa võetuna väikeses paberkotis hästi vormi.

  • Šokolaadi-pähklibatoonide valmistamiseks pane blenderisse 150 g röstitud metspähkleid ja purusta mõni sekund, kuni pähklitest on moodustunud puru. Lisa 30 g kookosrasva, ­
    90 g tahket mett, 3 sl toorkakaod ja 1 tl vanillsuhkrut. Purusta 30 sekundit, kuni mass muutub tihkeks ja kleepuvaks. Vajadusel peata masin, suru segu alla ning jätka purustamist. Suru segu küpsetuspaberiga vooderdatud 10 x 24 cm vormi ning tõsta kaheks tunniks sügavkülma. Võta sügavkülmast välja ja lõika batoonideks. Sulata 100 g tumedat šokolaadi veevannil ja kasta batoone ükshaaval sulašokolaadi sisse, kattes need šokolaadiga iga külje pealt. Tõsta restile nõrguma ja tahenema. Säilita külmikus kinnises karbis kuni kolm-neli nädalat.

  • Banaanileib või -keeks: täisterajahu ja oliiviõliga valmistatud banaanileiva viil annab hea täiskõhutunde pikaks ajaks. Banaanileiba saad küpsetada mitu pätsi korraga, viilutada ja säilitada sügavkülmas (lao viilud vaheldumisi küpsetuspaberiga). Nii saad hommikul ühe viilu röstris sulatada ja kotti kaasa pakkida.

  • Muffinid: neid on alati hea kaasa võtta. Soovi korral saab muffineid külmutada ja vastavalt vajadusele ahjus üle küpsetada. Capri muffinite küpsetamiseks vahusta 3 muna 80 g sulatatud võiga. Sega hulka 80 ml agaavisiirupit, poole laimi riivitud koor ja 90 ml keefirit. Sega 300 g nisujahu küpsetuspulbriga ja lisa tainale. Tõsta väike tükk mozzarella’t (25 g) kõrvale. Haki ülejäänud 100 g mozzarella’t tükkideks ja lisa tainale koos 2 sl hakitud värske basiilikuga. Vooderda muffinivorm paberitega ning jaota tainas 12 vormi vahel. Lõika 3 kirsstomatit pooleks ja ülejäänud 100 g kirsstomateid sektoriteks. Torka igasse muffinisse kaks tomatisektorit ja kata tainaga. Kaunistuseks pane pooltele muffinitele peale kirsstomati poolik ja teistele eelnevalt kõrvale tõstetud mozzarella-tükid. Küpseta 180-kraadises ahjus 25 minutit.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid