Oluliselt mõjutab meie oste kauplustes olev valik. Järjest suurenev õiglase kaubanduse toodete valik võimaldab ka rohkem neid osta. Äsja MTÜ Mondo poolt läbi viidud Eesti õpilaste õiglase kaubanduse teadlikkuse uuringus selgus, et enamus tahaksid osta rohkem õiglase kaubanduse tooteid, kuid ei saa, sest neile harjumuspärastes poodides on väike valik või neid lihtsalt ei pakutagi.

Sama uuring näitas ka suurt muutust noorte eelistustes: hüppeliselt kasvas keskkonnasäästlikkuse olulisus ning kõige enam oodatakse muutust ettevõtetelt.

Lisaks uskusid 1307 õpilasest 81%, et saavad mõjutada oma ostuotsustega inimeste elu arengumaades.

Ootused kauplustele ja poekettidele, mis müüvad ning ettevõtetele, mis toodavad, on noorte seas kõrged. "Tore on näha, et nad pingutavad. Töötame koos mitme suure poeketiga, on suur rõõm, et jaekaubanduses hinnatakse aina enam võimalust ühiskonnas teadlikkust tõsta ja tullakse ka õiglase kaubanduse sõbra märgist taotlema," nendib Mänd.

2019. aasta andmete kohaselt oli Eesti turul 498 Fairtrade märgisega toodet. 2020. aasta tulemused edastab Fairtrade Finland maikuuks.

Viimasel ajal just ettevõtete seas populaarsust kogunud õiglase kaubanduse sõbra märgise taotlemine. Tänavused õiglase kaubanduse sõbra tunnustuse saajad avaldatakse maikuus õiglase kaubanduse päeval.

Varasemate õiglase kaubanduse sõbra tunnustuse saanute hulka kuuluvad näiteks Prisma, Rimi, Solaris Toidupood, Stockmanni ja Tallinna Kaubamaja toiduosakonnad, Chocolala, Manpower, Avatud Eesti Fond, Kalev, Ehe Mood, kohvik Anna Edasi, Tamsalu Gümnaasium, Loodusvägi ja paljud teised.

Õiglase kaubanduse sõbraks kandideerimine on avatud 14. veebruarist ja kestab 14. aprillini, taotleda saab siin.

Õiglane kaubanduse põhimõtte kohaselt saavad kõik panustada maailma võrdsemasse arengusse. Sellist kaubandusmeetodit rakendatakse toorainele ja kaupadele, mis on pärit arenguriikidest, kuid mida tarbitakse enamjaolt arenenud maades - kohv, tee, suhkur, kakao, troopilised puuviljad, šokolaad, puuvill jms. Õiglase kaubanduse tuntuim märgis on Fairtrade.

Rahvusvahelised õiglase kaubanduse tingimused:

toote miinimumhind peab katma kõiki kulusid ja sisaldama lisatasu (ingl k Fairtrade premium), mis lähtub maailmaturu hinnast; töölistele on makstud elamisväärset töötasu; keelatud on laps- ja orjatöö kasutamine ning tootmine on keskkonnasäästlik.