Uuring tõestab: odav vein maitseb külalistele kohe palju paremini, kui selle hind kõrgemaks valetada
(13)See, kuidas vein maitseb, sõltub suuresti sellest, kuidas seda presenteeritakse. Uuring näitas, et soodsa hinnaga punane vein maitses testijatele kohe palju paremini, kui neile valetati, et tegu on kalli tootega.
Veini juures mängivad rolli väga paljud elemendid: pudel, sildi kujundus, päritolu ja see, millises keskkonnas seda tarbitakse. Aga ka hinnasilt on meie maitsemeelele palju tähtsam kui seni arvatud, tõestasid Šveitsis Baseli ülikoolis uuringu teinud teadlased. Ajakirjas Food Quality and Preference avaldasid nad oma uuringi tulemused ja selgus, et katsejänesed, kes mekkisid soodsat punast veini, nautisid seda palju rohkem kohe, kui neile öeldi, et tegu on kalli tootega.
Testi tarbeks pakuti katses osalejatele kolme Itaalias toodetud punast veini hinnaga 8, 25 ja 50 dollarit. 140 osalejat, kellest ükski polnud veiniekspert, said maitsta veine kuuest klaasist. Kolm klaasi tähistati vale hinnasildiga, et osalejaid segadusse ajada ja välja selgitada, on siis päriselt ka hinnal nii suur roll. Kõige soodsam märgiti seal kõige kallimaks ja vastupidi. Kolmele klaasile aga ei pandud üldse hindu külge.
Osalejad pidid hindama veinide maitset, selle intensiivsust ja meeldivust. Kui odav vein märgistati kallimaks, sai ta kohe osalejatelt kõrgemaid hindeid. Aga kallis ja päriselt hea vein maitses katsejänestele ka siis, kui selle küljes oli väga soodne hinnalipik. Nii et kehva veini saab kõrge hinnaga meeldivamaks muuta, aga hea veini kvaliteeti ja meeldivust odav hind ei mõjuta.
Uurija Jens Gaab tunnistas väljaandele The Times, et tegelikult teavad veinitootjad seda psühholoogilist trikki juba ammu ning paljud neist oskavad seda enda kasuks väga hästi ka tööle panna.