Mis on karastusjookide paljutõotavate reklaamsõnumite taga tegelikult?
Coca‑Cola Zero Sugar on suhkruvaba karastusjook, mis meenutab maitselt Coca‑Cola originaali. Coca-Cola lõi selle suhkru- ja kalorivaba koolajoogi viisteist aastat tagasi. See ei sisalda suhkrut, aga tänu erinevatele magusainetele maitseb endiselt magusalt. Kuna „0 suhkrut” on atraktiivne märge paljudele karastusjookide tootjatele, siis on arusaadav, et Coca-Cola grupp soovib seda kaubamärgina kaitsta. Mida „0 suhkrut” toote koostise osas aga täpselt tähendab?
Pealkiri „0 suhkrut” viitab sellele, et jook ei sisalda suhkrut, st on suhkruvaba. Euroopa tervisealaste väidete määruse kohaselt on selline teave lubatud, kui jook sisaldab maksimaalselt 0,5 grammi suhkrut 100 milliliitri kohta. Selle põhjuseks on see, et nii madal suhkrusisaldus ei anna ainevahetusele olulist panust, vahendab portaal EatSmarter.com.
Märge „kerge” on seaduslikult lubatud ainult siis, kui toote teatud toitaineid on „kerge” versiooni puhul vähendatud 30 protsenti. See toitaine võib olla suhkur, aga ka rasv. Näiteks piima-puuviljajookide puhul oleks mõeldav nii ühe kui ka teise vähendamine. Igal juhul peab tootja vähendatud toitaine etiketil nimetama.
Reklaamisõnum „suhkrut pole” tähendab, et joogile pole lisatud suhkruportsjonit. See ei tähenda mitte ainult tööstuslikku suhkrut, vaid ka magustava toimega koostisosade nagu mesi või vahtrasiirup lisamist. Mahlajookide või puuviljamahlade puhul, mis sisaldavad loomulikult suhkrut, märgitakse pakendile „sisaldab loomulikult suhkrut”.