Millist rolli mängib akne puhul toitumine?

Mõnikord tundub, et mõnel õnnelikul inimesel on nahk kiirgavalt puhas, kuigi nad söövad iga päev kartulikrõpse, šokolaadi jne. On teada, et tervislik toitumine võib põhjustada jume paranemist. Eriti väärtuslikud on vitamiinid, mineraalid, oomega-3-rasvhapped ja antioksüdandid.

See, kuidas me toitume mõjutab meie tervist ja jume. Aknega seotud uuringutes keskendutakse sageli mõnele konkreetsele toiduainele. Ilmselgelt ei ole asjakohane demoniseerida üksikuid toite, kuna inimesed võivad toiduainetele, näiteks piimale, reageerida erinevalt.

Suhkur ja akne

Suhkur on sageli patuoina rollis seoses erinevate haiguste ja rasvumisega. Suhkur iseenesest ei tee kedagi haigeks. Pigem mõjutab meie tervist üldine toitumine, mitte üksikud toiduained.

Regulaarne energiajookide tarbimine, kas suhkruga või ilma, võib samuti jumet mõjutada, kuna need on tavaliselt rikastatud B12 või B6 vitamiiniga. Teatud kogusest alates reageerivad mõned inimesed nendele tundlikult ja tekivad vistrike tunnused. Kui kasutate energiajooke sageli ja teil on nahaprobleemid, tasuks energiajoogid proovida mõneks ajaks kõrvale jätta.

Piimatooted ja akne

Varem on aknet kõige sagedamini piimatoodete tarbimisega seostatud. Ühes suuremas metaanalüüsis uuriti seda seost piimatarbimise ja akne vahel ja kokkuvõtlikult võib öelda, et selliste toodete nagu piima, jogurti, juustu jms tarbimine oli seotud suurema akne riskiga. Tundub, et piimavalk soodustab aknet rohkem kui võrreldavad valguallikad, näiteks liha või taimsed tooted. Kuid autorid nõuavad ka siin hoolikat tõlgendamist, kuna vaadeldavates uuringutes oli protseduurides palju erinevusi.

Piimatooted on heaks oluliste toitainete allikaks ja on peamised valkude ning kaltsiumiallikad, millel on suur mõju meie luude tervisele ja lihastele.

Kui olete piimatoodete suhtes tundlik, võib ka täispiimašokolaad vistrike tekkimisele kaasa aidata. Soovitus: vahetage täispiimašokolaad kõrge kakaosisaldusega tumeda šokolaadi vastu!

PANGE TÄHELE! Piima ja piimatoodete mõju akne arengule on juba pikka aega kahtlustatud. Siiani pole lõplikke tõendeid, kuna nahaprobleemidel on sageli individuaalsed põhjused. Hormoonid võivad samuti aknet põhjustada. Nende hulka kuuluvad androgeenid, meessuguhormoonid nagu testosteroon või kõik, mis mõjutab meie insuliini retseptoreid.

D-vitamiin ja akne

D-vitamiin mängib olulist rolli immuunsussüsteemis ja kehas toimuvates erinevates ainevahetusprotsessides. Enamik elanikkonnast on D-vitamiiniga alavarustatud. D-vitamiini puudus võib olla seotud mitmesuguste nahahaigustega, näiteks neurodermatiidiga. Akne on põletikuline nahahaigus, kuid pole veel selge, kas see võib olla seotud D-vitamiini puudusega.

Vistrike ja akne teket soodustavaid põletikulisi protsesse saab osaliselt reguleerida. Lisaks välistele mõjudele võivad stress ja toitumine põhjustada nahale suurenenud põletikulisi protsesse, mistõttu ei tohiks unustada oluliste toitainetega põhivarustatust.

PANGE TÄHELE!

D-vitamiin ei ole imerohi akne vastu, kuid tundub, et selle piisaval hulgal võib akneravile olla positiivne mõju.

Oomega-3-rasvhapped ja akne

Oomega-3-rasvhapetel näib olevat jumele oluliselt suurem mõju. See tundub ka usutav, kuna vistrikud ja akne põhinevad muu hulgas põletikulistel protsessidel. Oomega-3-rasvhapped võivad pärssida kehas esinevaid põletikulisi reaktsioone, mis aitavad kaasa teatud protsessidel, näiteks vistrikel, vaibuda.

Meie jume määravad mitmed tegurid: hormoonid, stress, haigused, toidutalumatus jne. Mõnikord oleme teatud toitude suhtes ajutiselt tundlikumad. Muidugi võite individuaalselt proovida, millistele toitudele teie nahk reageerib, kuid ärge olge järelduste tegemisega liiga rutakas. Kui teil on tugev akne, mis toitumist muutes ei parane, peaksite alati nõu pidama dermatoloogiga.