Restoranide kavalad võtted: kuidas menüüga manipuleeritakse meid rohkem sööma
Restoranimenüü ei ole - nagu ehk paljud arvavad - lihtsalt paber, millele on trükitud rida toite, mida nälja kustutamiseks pakutakse. Olenevalt siis restorani suurusest ja olulisusest võib olla üsna kindel, et see paber tekstiga on menüüinseneride ja restoranikonsultantide - jah, sellised väga kõrgelt makstud ametid on tõesti olemas - poolt strateegiliselt ja analüütiliselt läbimõelduna einelale rätseplahendusena loodud.
Menüü peab olema lihtne lugeda, kiirelt hoomatav ning kliendi teadmata talle alateadvusse pugev. Vaatame siis, mismoodi restoranid juhivad menüüga oma kleindi ostma ikka kallimat veini ja suurema kasumimarginaaliga roogi.
Menüü peab piirama valikuid, fotod aitavad
Menüüd võtavad tugevalt arvesse psühholoogiast tuntud terminit ehk "valikuparadoksi", mis tähistab seda, et mida suurem on inimese ees olev valik, seda rohkem ärevust klient tunneb ning teeb valiku endale tuntud toitude ehk tavaliselt odavamate toitude valikust. On leitud, et maagiline number menüüde puhul on seitse ehk siis menüüs peaks olema maksimaalselt seitse eelrooga, seitse praadi, seitse suppi ja nii edasi. See tagab rahu kliendi peas, mis viib ta tihti ostma kallimat ja seikluslikumat toitu.
See ärevus võib aga omada ka palju pikemaajalist mõju: liigsete valikute puhul tekib alati kliendil peas tunne, et kas ta tegi ikka parima valiku, võibolla jäi mõni palju imelisem roog mekkimata. See jätab "suhu" halva maitse ning pole kindel, kas see klient enam samasse einelasse kunagi naaseb, see aga on halb, kuna 70% restorani klientidest on korduvkülastajad ja püsikliendid.