Itaalia (kiir)söök kiirrongis: Kuidas uued rongid tegid revolutsiooni selles, kuidas me rongis sööme
Itaalia kiirrongiliiklus sai uue tuule tiibadesse 2008. aastal, kui riigiettevõtte Trenitalia kõrvale asus erafirma NTV, reisijatele tuntud Italo nime all. Italo aerodünaamilised AGV-tüüpi rongid hakkasid konkureerima Trenitalia kiireima mudeli Frecciarossa 1000-ga täpsuse, teeninduse ja toitlustamise osas. Kui Freciarossa tähendab tõlkes punast välku, siis Italo kannab retrohõngulist itaalia mehe nime. Mäletame ju kõik Italo Svevot ja Italo Calvinot.
Itaalia kiirrongisüsteem on üldiselt täpne ja rongide disain väljapeetud. See ei ole Venice Simplon Orient Express, vaid moderne ja kiire ühendus, mis viib ühest Itaalia otsast (peaaegu) teise. Lõunapoolseim sihtpunkt on Salerno, 50 kilomeetrit Napolist lõunasse. Rongide maksimumkiirus ulatub 300-400 kilomeetrini tunnis. Milanost Bolognasse jõuab rong ühe tunniga, Bolognast Firenzesse 30 minutiga ja Firenzest Rooma pooleteise tunniga. Nii kestab reis Milanost Rooma umbes kolm ja Milanost Salernosse neli-viis tundi.
Mõlemad rongiettevõtted pakuvad esimese ja teise klassi teenust, mis jagatakse nelja kategooriasse ja mida eristavad eelkõige pakutava ruumi suurus, nõutava vaikuse tase ja toitlustusteenus.
Kui Italo Itaalias turule tuli, räägiti rongirestoratsiooni revolutsioonist. Nii ongi. Restoranvaguni asemel panustab Italo kõrgkvaliteetsele toidule, mida serveeritakse istekohal ja papist toidukarpides. Toidukaarti laual ei ole, aga veebilehel julgustatakse seda küsima. Laualt leiab reisija pardaajakirja, mille seitsmendal lehel peab kolumni tuntud Itaalia chef Alessandro Borghese. 150 sõnasse mahutab Borghese lõhnu ja värve, ajalugu, ladina keelt ja traditsioone.
Lõunal ja õhtul saab Italo pardal valida kahe menüü vahel: “L’Orto” (tõlkes “peenramaa”) ja liha või kala baasil “Il Gustoso” (tõlkes “maitsev”). Valmistajateks on kohalikud väiketootjad ja vahendajaks tuntud itaalia kvaliteetiga Eataly. Tegemist on külma lauaga, mis on pakitud karpidesse, purkidesse ja kotikestesse. Esimene neist maksab 16 ja teine 19 eurot. Hommikuks ja vahepalaks pakutakse kerget einet, mille hind jääb 6-12 euro vahele. Club-klassis reisides serveeritakse reisijale "Tere Tulemast"-snäkk tasuta. Omad piirangud on veinil, mida saab osta vaid teatud klassides ja rongides Non-Stop.
Seitsmendas vagunis asub kahe vetriinkapiga iseteenindusala, kust müntide eest saab süüa ja juua. Kuumasid jooke valmistab Lavazza kohvimasin. Tooted ulatuvad šokolaaditahvlist riisisalatini. Teisele poole vahekäiku jääb püstijalalaud. Selliseid alasid on rongis üks või kaks.
Trenitalia toidukaart tekitab kõrgendatud ootuseid, sest kes poleks kuulnud chef'ist Carlo Cracco. Viiekümnendates aastates Craccol on Milanos kahe Michelini tärniga omanimeline restoran ning mõned aastad tagasi avas ta Milano Navigli linnaosa mahajäetud puidutöökojas šiki bistroo Carlo e Camilla in Segheria. Viimane uudis tuleb Moskvast, Cracco uuest restoranist nimega Ovo. 2013. aasta lõpust, poolteist aastat enne Milano Expo avamist, pakutakse Trenitalia kiirrongides toitu Carlo Cracco näpunäidete järgi.
Sõltuvalt linnadevahelisest vahemaast, kellaajast ja klassist on Trenitalia pardal pakutavad teenused erinevad. Eelisseisundis on Executive-klassi reisija, kes võib nautida Carlo Cracco sooja toitu lõunaks ja õhtuks ning süüa kohalt lahkumata. Laud kaetakse elegantse linaga ja serveerimisel kasutatakse traditsioonilisi nõusid.
Veinikaardilt leiab erinevate maakondade veine, valida on kolme punase, kolme valge ja ühe vahuveini vahel. Business ja Premium võivad valida 18-eurose "Easy Gourmet" menüüde vahel, millest üks kannab chef Cracco allkirja ja serveeritakse pappkarpides. Maikuus pakkus Cracco linnaseleivast valmistatud Olivier' salati ja sealihatäidisega club sandwichi. Juurde magustoitu, klaas veini või õlut, vett ja espressot.
Veebilehelt saab tellida Easyfood menüüd, mille maksumuseks on 4-9 eurot ja kus pastaroog serveeritakse soojana. Menüüd ise muutuvad kord kuus vastavalt toodetele, mida Eataly reklaamida võtab. Detsembris oli tooteid kolm, sealhulgas Norcia läätsed, mis on pärit Kesk-Itaalia 2016. aastal tabanud maavärina piirkonnast. Mais oli Modena palsamäädika kuu.
Neile, kes tahavad söömiseks kohalt püsti tõusta on rongis baar või vana hea restorani- või bistroovagun. Enamlevinud on lihtsa sisustusega bistroovagunid, kus asuvad baarilett ja paar püstijalalauda. Hommikusöögimenüü maksab 5.50, selles on värske sarvesai, klaas purgimahla, espresso või cappuccino ja värske Itaalia ajaleht. Lõunaks on saadaval hermeetiliselt pakitud võileivad, salatid, puuviljasalatid ja pastaroad.
Detsember peaks Itaalia rongiliiklusesse uudiseid tooma. Italo on valmis turule tulema uute linnadevaheliste rongidega, mille maksimumkiirus jääb 250 kilomeetrit tunnis piiresse.