Noorte ettevõtmine osutus kohe väga edukaks, vaid pool aastat pärast tegutsemise algust tuli Spoony registreerida õpilasfirmast ümber -ks ja hakata reaalselt ettevõtjateks, kuna õpilasfirmadele maksuametilt antud 14 000 eurone käibepiir sai ületatud. Pole ka ime, sest noored tabasid väga hästi ära selle nüansi, et edu tagab toode, mida saab müüa hulgikaupa ja suhteliselt madala hinnaga, mida on toota suhteliselt odav ja kiire ning asjaolu, et kakao ja šokolaad tekitavad meis kõigis sooja, meeldiva ja kutsuva tunde. Turunduse ja müügi, hea äritegemise, kuldne triumviraat.

"Mõte on see, et šokolaadikuubiku sisse on asetatud puulusikas, mis tuleb panna kuuma piima sisse ja valmib magus kakaojook," ütles kevadel ringvaate stuudios esimest korda laiemalt toodet tutvustanud õpilasfirma üks tegija Kaspar Kuus. Maikuu keskel Eesti parimaks õpilasfirmaks pärjatud Spoony sõitis 25. juulil ka Šveitsis toimuvale Euroopa õpilasfirmade võistlusele, kust toodi koju teine koht. Kurioosumina ei saanud Spoony ka Euroopas kõrgeimat tiitlit, kuna ühele žüriiliikmele ei meeldinud šokolaad. Ce la vie ...

Spoony missioon on teha iga maiasmoka suu magusaks!

2015. aasta õpilasfirmade võistluseks said kokku neli noort eestlast – kolm noormeest ja tütarlaps – Vanalinna Hariduskolleegiumist ja Gustav Adolfi Gümnaasiumist ning hakkasid mõtlema, mis on see teema, millest arendada välja oma toode. Kuna pundi ainus naisterahvas Hannah Caroline Segerkrantz oli käinud just Belgias ja vaimustunud sealsest šokolaadikultuurist ning pakkus välja, et võiks katsetada just kakaosegamiseks mõeldud lusikaga šokolaaditükkide tootmisega. Ettevõtmise meespool ehk tänane tegev- ja tootmisjuht Juhan Kokla, turundusjuht Kaspar Kuus ja finantsjuht Christopher Roosla, haarasid mõttest kinni ning esimesed katsetused tehti valmis.

Spoony

“Alustasime katsetamist sellega, et ostsime tavalist Kalevi ja muude tootjate šokolaadi ning sulatasime seda kogus. Niisama ja ka piimas, selleks, et saada aru, kuidas šokolaad käitub, kuidas sulab. Tegime nii öelda uurimustööd. Ning meie esimesed lusikaga Spoony-tooted olidki tegelikult Kalevi šokolaadist. Edasi läksime siis juba muude köögi ehk küpsetusšokolaadide kallale. Ütleme ausalt ega see valmisšokolaad tahtnud eriti piimas sulada,” selgitab Roosla, kes lisab, et edasi hakati juba tellima maaletoojatelt tooršokolaadi ja šokolaadivõid, maitseekstrakte ja muid lisandeid, et aina parandada nii “lusikate” maitset kui sulavust.

Näidised valati alguses vaid proovipartiina suurtesse jääkuubikuvormidesse, kuid kuna need vormid pakkusid ilusa kuju ning lameda põhja, et lusikaga kommid ilusti püsti seisaksid, on nende vormide juurde jäädud tänaseni. Juba esimesed müüki paisatud tooted läksid letilt nagu soojad saiad. Noored ettevõtjad said selles vaid julgust ning tootmine läks lahti suurema hooga.

Seitse maitset kakaod

Roosla sõnul on nad aruandluse järgi töötanud välja kokku enam kui 250 retsepti erimaitselisi Spoony-lusikaid. Antud numbri all on aga mõeldud ka kõiki neid katsetusi, mis on ühe lõpptoote saamiseks tehtud. Laias laastus kulubki ühe toote valmistamiseks 25 pisut erinevat retsepti.

“Tavaliselt me valmistasimegi mitukümmend erinevat maitsekooslust ning siis katsetasime neid nii maitse, välimuse kui sulavuse aspektist. Nagu ikka tootearenduse puhul, panime kokku katsetuste parimad maitsed ja saime toote, mida müüa,” selgitab ettevõtte finantsjuht.

Hetkel on Spoony valikus seitse “lusikat”: vaarika-tumeda šokolaadi, rummi-tumeda šokolaadi, kohvi-tumeda šokolaadi, iirise-piimašokolaad, piparmündi-piimašokolaadi, maasika-valge šokolaadi ja vahukommi-valge šokolaadi. Neid lusikaid on nad kokku müünud üle 10 000 tüki ning arvestades, et müügihind Spoony kodulehel on ühe lusika kohta 2,9 eurot ei ole tegu nõrga ärilise algusega.

Oodatavalt on Spoony kõige populaarsem maitse klassikaline piparmündi-piimašokolaadi “lusikas”. Samas on väga populaarsed ka kohi ja iirise kakaod pakkuvad Spoony'd. Noorte tarkust ja arukust toote loomisel näitab ka see, et pooled “lusikad” omavad kirja VEGAN. Täpsemalt siis on need kommid mõeldud kas siis mandli-, soja- või kookospiimaga joomiseks. Tänapäeval ei ole võimalik ilma vegantooteta mingit gastronoomiasarja turule tuua.

Spoony on selle aastaga jõudnud lisaks poelettidele ka Eesti presidendi, peaministrini aga näiteks ka York’i hertsogini, kellega noortel ettevõtjatel oli võimalus kohtuda hertsogi Eesti visiidi ajal. Tellimusi on “lusikatele” tulnud ka väga mitmetest erinevatest riikidest: näiteks on Spoony'd rännanud nii Norrasse, Ühendkuningriikidesse, Itaaliasse, Kanadasse kuid ka USA-sse.

Noored tahavad nõuda Spoonyega laia maailma

Täna on noored astunud ülikooli, kes Tartus, kes Tallinnas ja kes Eestist väljaspool. See tähendab, et firma juhtimine ja tootmine toimub peamiselt üle interneti. Roosla on ainsana veel Tallinnas ning vaatab, et tootmine toimuks, tooraine oleks olemas ja et kaup oleks poodides lettidel. Hetkel saab Spoony'sid osta kahekümnest erinevast käsitöö poest üle kogu Eesti.

“Sügise jooksul laiendame edasimüüjate hulka veelgi. Kõige rohkem soetavad Spoony kliendid tooteid Krunnipea butiigist, Muusa käsitööpoest, Taluturu kohvikust ja läbi meie Facebooki lehelt,” mainib Roosla.

Hetkel toimub tootmine ühe ettevõtte omaniku kodus, mis on saanud veterinaarametilt kõik korrektsed koduköögis tootmise load ning on legaalne. Lisaks on ettevõttes juba mõnda aega ka üks töötaja, kes “lusikaid” toodab. Nagu arvata võib on selleks ühe noore ettevõtja ema, kes juba algusest saati oma köögitarkustega abis oli.

Spoony

Päevaga on võimalik toota nii 200 “lusikat”, mis on hetkel üsna mõistlik kogus. Kuna me toodame hetkel vastavalt tellimustele või nõudlusele, siis suuremaks pole ka seda tootmist mõtet ajada. Hetkel näeme ka seda, et igas järgnevas kuus võiksime müüa umbes 1000 ühikut kakaolusikaid. Samas detsembris loodame selle numbri kahekordistada,” selgitab Roosla.

Aasta peale nullist alustamist on noortel toode, toimiv ettevõtmine ning kindlasti ka nälg, millegi suurema järele. Mis saab nüüd edasi?

“Oleme välja töötanud toodetele näiteks uue disaini, mida saab juba alates oktoobrist poodides näha. Kaugemasse tulevikku vaadates, näeb 2017. aasta plaan ette tootevaliku suurendamist, business-to-business müügi arendamist ning välisturule sisenemist,” ütleb Spoony finantsjuht väga professionaalselt.