Gastronoomiakonkurss Hõbelusikas naasis, et jääda ja piirigi taha levida
Kümme aastat Eesti gastronoomias ääretult tähtsat rolli omanud ja restoranide paremust järjestanud Hõbelusika võistlus on pärast kahte eemal oldud aastat naasnud. Rahvusvahelise nimega Silverspoon jagab parimatele hõbelusikad pihku juba sel hilissügisel.
Silverspoon on Eesti esimene gastronoomiakonkurss, mille eesmärk oli toona ja on ka nüüd arendada toidukultuuri Eestis. Silverspooni teeb eriliseks see, et konkursil on toitlustushindajateks väga erinevate eluvaldkondade ja maitse-eelistustega inimesed ehk läbilõige Eesti ühiskonnast. Nemad hindavad just seda, mis on tavatarbijale väljas söömisel oluline, kasutades selleks oma kogemust.
„Hindajate hulgas on nii foodies’i, toidunautlejaid, kui ka lihtsalt sagedasi restoranikülastajaid. Nemad kokku vaatavad just seda, mis on inimestele väljas söömisel tähtis,” selgitab Silverspooni tegevjuht Marje Hallik-Wilson.
Toitlustusasutuste külastamine toimub poole aasta vältel kevadest sügiseni ning kogu hindamisprotsess on anonüümne. Kõik peavad täitma põhjaliku, 50 küsimusega ankeedi, mis edastatakse sõltumatule audiitorile firmasse PriceWaterhouseCoopers. Usalduse fair play kohta annab ka fakt, et sama firma analüüsib ka Oscari filmiauhindade valikutulemusi.
Demjanov ja kuus võistluskategooriat
Silverspooni patroon on Eesti gastronoomia grand old man Dimitri Demjanov. Konkursil antakse hindeid kuues kategoorias: fine dining, pererestoran, rahvusköök, Eesti köök, parim baar ja parim kohvik – et oleks võimalik hinnata sarnase eesmärgiga toitlustusasutusi. Lisaks on kolm kõrvalkategooriat: parim peakokk, parim teenindus ja parim taimetoidu pakkuja.
Marje Hallik-Wilsoni sõnul tegid nad mitu kategooriat just seepärast, et ei peaks võrdlema õunu apelsinidega ja võistlus oleks ausam. „Nii on gurmeerestoranidel, aga ka pere- ja rahvusrestoranidel, kohvikutel ning pubidel võrdne võimalus end oma kategoorias proovile panna ja vääriliselt silma paista,” selgitas Hallik-Wilson.
Põhitegevusena ettevõtja ametit pidav Hallik-Wilson sattus Silverspooni võistlust vedama pooljuhuslikult – nimelt oli varem üks ürituse eestvedaja tema abikaasa John Stewart Wilson.
„Minu abikaasa ja Tallinnas sigarimaja pidav ärimees Mahesh Ramnani otsustasid ühel sigariõhtul, et konkursile võiks uuesti elu sisse puhuda. Kampa saadi ka juba varem konkursiga seotud olnud Joakim Helenius ning lõpuks paluti liituda veel minul. Minu kanda on konkursi igapäevaste teemadega tegelemine. Üsna orgaaniliselt sai kokku seltskond, kes võistluse uuesti käima lükkasid,” selgitab Hallik-Wilson ning nendib, et ingliskeelse nime võtmine tulenes soovist üritust ka rahvusvaheliselt reklaamida ning selle kaudu kohalikku toidukultuuri tutvustada.
Pärast võistluse väljakuulutamist kulus vaid 22 tundi, et esimene linnuke kirja saada – konkursiga liitus esimene restoran. Nüüdseks on osalejaid kuues kategoorias tublisti üle poolesaja, mida on Hallik-Wilsoni sõnul varasematest kordadest rohkem. Iga kategooria kolm parimat mainitakse ära ning saavad uksele teemandikujulise kleebise.
„Demjanov hirmutas, et restoranide ja peakokkadega suhtlemine võib olla keeruline, kuid kõik on läinud ilusti, huvi on mõlemapoolne. Liitumine lõppes eile ning nüüd hakkavad kohtunikud oma tööd tegema – maitsma läbi kõiki konkursile üles seatud restorane, kohvikuid ja baare,” on Hallik-Wilson ootusärev.
Silverspooni konkursi võitjad kuulutakse välja 2016. aasta sügisel.