KUULA | Toidupoe tagatoas: Rimiga koostöös loodud kogu maailmas unikaalne toidukaart on edulugu
Eelmisel kevadel tulid sotsiaalministeerium ja Rimi koostöös välja uuendusliku toidukaardiga, mis asendas toiduabi jagamise suuremat valikuvabadust pakkuva süsteemiga abivajajatele. Kokku sai eelmisel aastal abi veidi üle 50 000 inimese ja toidukaardiga tehti kokku üle 85 000 ostu, milleks kasutati 25 060 toidukaarti. 91% abirahast kasutati ära ja alates eelmise aasta oktoobrist toimib süsteem üle Eesti.
Rimi vastutustundliku ettevõtluse juht Katrin Bats selgitab, et toidukaardi näol on tegu üsna unikaalse süsteemiga kogu Euroopas, mis muudab toidu jagamise abivajajatele inimlikumaks.
„Varem kasutati valmis pakitud toidupakke, kus paraku võisid olla tooteid, mida konkreetne inimene ei vajanud või soovinud. See omakorda tõi kaasa toidu raiskamist. Toidukaart lubab igal inimesel kauplusest ise valida, mida ta süüa soovib ning nii tarbib ta selle suurema tõenäosusega ka ära,“ mainib Bats.
Vastutustundliku ettevõtluse juhi sõnul ostetakse toidukaardiga enim liha- ja piimatooteid, leiba, saia, värskeid puu- ja köögivilju ning jõuluperioodil kasvas hüppeliselt ka magusa osakaal. Batsi sõnul viitab just värskete toorainete osakaal sellele, et inimesed teevad ise kodus süüa. Ta kinnitab, et ostjate seas on populaarsed näiteks Rimi Smart kaubamärgiga omamärgitooted, mis on soodsad, samas kvaliteetsed.
„On hea meel näha, et inimesed mõtlevad läbi, mida nad ostavad, et saada sama raha eest rohkem. Kõige enam ostetakse omamärgitoodetest Rimi piima, Rimi kanamune ja Rimi hapukoort. Samuti lähevad viimasel ajal hästi kaubaks allahindluskleebistega tooted, mis võimaldavad osta hea hinnaga täisväärtuslikku toitu enne realiseerumistähtaja saabumist,“ lisab Bats.
Koostöö unikaalsus seisneb ka selles, et mitte väga sageli ei tee kolm osapoolt, riik kohalikud omavalitsused ning eraettevõtted õilsal eesmärgil õnnestunud koostööd. Samuti on tänaseks selge, et sotsiaalselt tundiliku mõtteviisi juurutamine ettevõttes võib olla ka äritegevusele soodne. Toidukaardi täisperioodi tulemustest selgub, et lisaks riigi poolt tasutud 2,5 miljonile toidu eest tasutud summale on antud sihtgrupi kaasamine toonud ettevõttele pea kolmesaja tuhande euro suuruse lisakäibe. Muuseas, toidukaardi lahendusega võitis Rimi Eesti ka Eesti Kaupmeeste Liidu poolt välja antava Aasta Kaubandustegu 2024 arenduskategooria kuldmedali. 9. mail toimuval aastakongressil minnakse püüdma ka seda suurt: Aasta Kaubandustegu.
Riik kannab toidukaardile kvartalis 30 eurot ühe abisaaja kohta. Toiduabi saajate nimekiri koostatakse toimetulekutoetuse ja kohaliku omavalitsuse abivajaduse hindamisega seotud taotluste ja saajate põhjal. Abi taotlemiseks peab inimene pöörduma elukohajärgse kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöötaja poole.Toidukaardi projekt jõudis selle aasta innovatsiooniauhindade konkursil The Innovation in Politics Awards 2024 sotsiaalse ühtekuuluvuse kategoorias kümne finalisti hulka. Auhindu jagatakse seitsmes kategoorias ning kokku esitati 334 poliitilise suunaga projekti, kokku 26 riigist. Žürii koosneb 1086 kodanikust ning 70 finalisti seast kuulutatakse võitjad välja mai alguses Barcelonas.
Pikemalt kuula Toidukaardi eduloot juba „Toidupoe tagatoa“ järgmisest saatest!