Kui palju siis tegelikult Maximast eestimaist toidukaupa leiab?
September on Eesti toidu kuu, mida korraldab regionaal- ja põllumajandusministeerium. Sellel Eesti toidukultuuri väärtustamiseks ellu kutsutud kuul tõstetakse fookusesse just erinevaid Eesti tootjaid. Seda soovime ka meie teha. Järgnevalt vaatlemegi Maxima sortimenti ja uurime lähemalt toidugruppide lõikes, kui palju on valikus just Eesti brändide tooteid ning milline on klientide ostukäitumine.
Maxima kohta on levinud eksiarvamus, et müüakse ainult imporditud kaupa. Selle eksiarvamuse kummutamiseks vaatasime veidi numbritesse sisse ja toome teieni täpsema ülevaate, millistelt tootegrupilettidelt Maximast leiab Eesti brände kõige rohkem. Kokkuvõtvalt saab öelda, et koostööd kodumaiste tootjate ja brändidega tehakse väga palju ning sortimendi valikul lähtutakse alati kliendi eelistustest. Maxima valikust võib praegu leida ligi 490 Eesti brändi tooteid. Seega on Eesti tootjate kaup sortimendis vastavalt klientide eelistusele hästi esindatud ning see laialt levinud arvamus siiski tõele ei vasta.
Sortimendi koostamisel lähtub meie ostuosakond eelkõige sellest, et erinevad kliendisegmendid ja hinnaklassid oleksid tootevaliku lõikes kaetud, kuid loomulikult ka müüginumbritest, mis näitavad, mida kliendid osta eelistavad. Kõige suurem Eesti brändide osakaal Maxima sortimendis on kondiitri- ja kulinaariatoodete seas, kus need on vastavalt 88% ning 98% kogu valikust. Järgmised kategooriad, kus Eesti brändide osakaal on suur: lihatooted (71%), toores liha ja linnuliha (69%), piimatooted 50%) ja leiva-saialised (46%).
Kui vaadelda klientide ostukäitumist, siis näeme, et kõige enam eelistatakse Eesti brände just piimatoodete (Eesti brändide müügi osakaal 67%), leiva-saialiste (60%) ja lihatoodete seas (75%). Samuti eelistavad kliendid selgelt ka Eesti brände näiteks šokolaadikommide puhul. Loomulikult on Eesti brändide eelistuste tipus ka eelnevalt mainitud kondiitri- ja kulinaariatooted, kuid nende puhul on sortimendis importkauba osakaal väga väike ning see seletab ka numbreid. Lisaks näeme ka seda, et Eesti brände eelistatakse külmutatud toodete puhul, just külmutatud liha ja linnulihatoodete (müügi osakaal Eesti brändidel 80%), külmutatud jahutoodete (59%) ning jäätise puhul (52%).
Maxima Eesti kategooriahalduse ja ostuosakonna juht Kadi Lainelo toob välja: „Meie suurimate Eesti brändide valikuga kategooriate puhul eelistab klient selgelt eestimaiseid tooteid. Viimane väga edukas näide oli Alma uute kohukeste kampaania, mida Maxima pakkus kampaania käigus turul esimesena. Klientide huvi oli nii suur, et tooted osteti ära kiiremini, kui oli arvestatud, ning tellisime lisakogused – nii palju, kui hankijal oli võimalik tarnida. Samas tuleb võtta arvesse ka seda, et klientide eelistust mõjutavad ka mitmed teised faktorid lisaks kodumaisusele, näiteks nagu hind, maitse ja kvaliteet.“
Kokkuvõtvalt saab öelda, et Maxima on igati võtnud arvesse klientide eelistusi ja kujundab oma tootevalikut vastavalt. Tahetakse ju pakkuda seda, mida kliendid osta soovivad, sest see toob ettevõttele ka oodatud müügitulemused. Ei saa ümber lükata fakti, et Maxima sortimenti tervikuna vaadeldes moodustab importkaup enamiku, kuid see on kategooriate lõikes väga erinev. Nendes kategooriates, kus inimesed eelistavad Eesti brände, on ka sortimendis Eesti brändide valik üle 50%.
Eelista sinagi Eesti toitu ja toeta sellega kohalikke ettevõtteid, et nad suudaksid aina enam kohalikku toitu lauale tuua. Maximast saad needsamad Eesti tooted soodsate hindadega, seega tasub iganädalastel pakkumistel silma peal hoida SIIN. Ära maksa rohkem ja eelista eestimaist!