Kuus nippi, kuidas väikste elumuutustega pekist lahti saada!


Dieetidega alustades tehakse üks suur viga ning selleks on kas täielik süsivesikutest, rasvadest, piimatoodetest või nisutoodetest loobumine. Selline käitumine on vale ning ei too edu, sest me vajame balanseeritult oma igapäevasest toidust nii tsinki, rauda, kaltsiumit, vitamiine, kiudaineid, foolhappeid ja nii edasi. Kõik need vajalikud ained aitavad meie organismi igapäevases metabolismis, kasvamises ja haigustega võitlemises.

Kõik uuringud ja toiduindeksid näitavad selgelt kätte, et rikkalikult, balanseeritult ning toitainevariatiivselt toitudes alaneb ka kaal. Toidusedeli kvaliteedi muutmine tähendab, et rohkem tuleb süüa juur- ja puuvilju, taist liha, kala, mune, tofu't, läätsesid, pähkleid, ube ja väherasvasid piimatooteid.

Juur- ja puuviljades on palju kiudaineid, vitamiine ja häid toitaineid, mitte aga palju kilokaloreid ehk siis lühidalt aitab just puu- ja juurviljade söömine meil oma kaalu kontrollida.

130 000 täiskasvanut kaasanud uuring näitas, et kõik inimesed, kes sõid nelja aasta jooksul tavalisest enam puu- ja juurvilju, langetasid oma kaalu. Kaalulagused ei olnud kohe küll suured, kuid iga puu- ja juurviljaportsion, millega asendati muid toite, alandasid nelja aasta jooksul kaalu 110 kuni 240 grammi. Seda pole palju, kuid kumuleeruvalt langeb kaal palju.

Kui aga vaadata samas uuringus lähemalt konkreetseid juur- ja puuvilju leiame palju huvitavat: Iga lisaportsion lillkapsast langetas nelja aastaga kaalu 620 grammi, samas tšilli vaid 350 grammi, rohelised salati 230 grammi ja porgandid 180 grmmi. Puuviljadest alandasid õunad ja pinid kaalu 500 grammi. Samas kartulid aga tõstsid kaalu 330 grammi ning mais peaaegu kilo võrra.

On ümber lükkamatu fakt, et me toitume tänapäeval nagu me töötaksime ikka põllul või tehases, samal ajal enamus aja me istume või lebame. Me sööme liiga palju ja suuri koguseid. Selles on osaliselt süüdi näiteks meie taldrikute, supikausside ja kruuside suurused - me sööme nii palju kui taldrikule mahub. Väga lihtne, kuid me kõik eksime selle vastu.

Uuringud näitavad, et tänu suurtele taldrikutele söövad nimesed päevas 150-200 kilokalorit rohkem kui vaja, mis omakorda tähendab aastas umbes 7 lisakilo. Ehk siis lahenduseks on väiksemad nõud ja väiksemad portsjonid.

Purk limonaadi sisaldab keskeltläbi 150 kilokalorit, mille kulutamiseks tuleks ligi kolmveerand tundi jalutada. Lapsed ja noored, kes tarbivad enim limonaade on 55% tõenäolisemalt ülekaalus, kui need, kes joovad vett.

Mitte ainult see, mida me sööme, vaid ka see mida joome mõjutab meie kehakaalu. Vali alati suhkrurikaste jookide asemel vesi või tsitrusmahlasid, loobu limonaadidest ja siirupitest.

Väldime autopiloodil söömist ehk hoiame eemale kohtadest, mis mõjutavad meie alateadvust sööma: kinode popcorniletid, kaubanduskeskused, kiirtoiduketid, aga ka tanklad näiteks. Kõik need kohad manipuleerivad meid sööma isegi kui me pole näljased.

Samuti tasuks loobuda teleka vaatamisest ning valida raamatu või ajakirja lugemine. Põhjus on lihtne: telekavaatamine ei manipuleeri aju mõnualasid ning me soovime rohkem süüa, lugemisel mõte töötab ning aju ja keha on saadava naudinguga rahul.

Lihtsam öelda kui teha, kuid oma ahvatluste vältimine toob edu - valige alati võimalus ahvatlustest mööduda: kui tuleb soov süüa šokolaadi, minge hoopis trenni; kui telekast näidatakse kiirtoidureklaami ja tekib huvi, minge koeraga jalutama.

Lugege raamatuid ning olge aktiivsemad.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid