Hästi ja õigesti söömine on oluline nii meie füüsilisele kui ka mentaalsele tervisele. Aju vajab toitaineid ja õigeid vitamiine, mineraale ning proteiine samamoodi nagu meie süda, kopsud ja lihased. Vaatame järele, millised on need toitained, millega hoida aju terava ja vitaalsena.

TERAVILJAD

Nagu kogu keha, vajab ka meie aju tegutsemiseks energiat ning selleks, et olla võimeline fokuseerima ja olla tähelepanelik, on ajul vaja kvaliteetset energiat ning selle energia pidevat pealevoolu - seda pakub meile vere kaudu ajusse ringlev glükoos. Teraviljad pakuvad ajule pidevat ja aeglaselt vereringesse imenduvat glükoosivaru, et olla pika aja vältel ergas ja töövõimeline. Vali söögiks täisteraviljatooteid, pruuni riisi, tatart.

ÕLISED KALAD

Inimese keha ei suuda sünteesida vajalikke rasvhappeid ning need vajalikud ained on vaja meil sisse süüa toiduga. Kõige parema kvaliteediga rasvhapped ehk Omega-3 rasvhapped leiduvad rasvastes kalades nagu lõhe ja forell, tuuna ja makrell, heeringas ja sardiinid. Lisaks leidub neid kasulikke rasvhappeid ka linaseemneõlis, sojaõlis, kõrvitsaseemnetes, sojaubades ja maapähkliõlis. Rasvhapped on lisaks ajule head ka südamele ja liigestele. Vähene rasvhapete tarbimine võib viia Alzheimeri tõve ja mälukaotuseni.

MUSTIKAD

Uuringud on näidanud, et mustikad vähendavad lühimälu kaotust ja aitavad asju paremini meeles pidada.

TOMATID

Tomatid on rikkad antioksüdant lükopeedi poolest. Lükopeed on ka tugev radikaalipüüdja. See aine peletabki eemale ajurakke ründavaid ja ohustavaid vabu radikaale. Tomat hoiab aju dementsuse eest. Suure lükopeenisisaldusega puu- ja juurviljade seas on hiina kibekurk, arbuus, roosa greip, roosa guajaav, papaia, astelpaju, godži marjad ja kibuvitsamarjad.

VITAMIINID

B-vitamiinid - eriti vitamiinid B6, B12 ja foolhape - võitlevad vereringes leiduvate homotsüsteiinidega, mida peetakse tihti südamerbanduse ja Alzheimeri arengu põhjustajaks. Vitamiinide söömine on oluline ka muude kehaliste tegevuste parandamiseks.

MUSTSÕSTRAD

Mustsõstrad sisaldavad suures koguses C-vitamiini, mida peetakse vajalikuks, et parandada oma mentaalset paindlikkust ja ajutegevuse kiirust.

KÕRVITSASEEMNED

Peotäis kõrvitsaseemneid sisaldab täiskasvanud inimese päevast tsingikogust. Tsink aga parandab mälu ja ergastab mõttevõimet.

BROKKOLI

Kaunis ja roheline "lill" on väga rikas K-vitamiini poolest, see vitamiin aitab kaasa kognitiivsele arengule ja annab ajule jõudu töötada.

SALVEI

Salveid on aegade algusest peale peetud ajutegevuse parandajaks ja ajutoiduks. Kõikides uuringutes ja soovitustes räägitakse salvei õlist, kuid oma igapäevasesse toitu tasub integreerida ka värsket salveid.

PÄHKLID

Järgmine vitamiin, mis aitab meie ajutegevust parandada on E-vitamiin. Suurimad E-vitamiini pakkujad on pähklid. Lisaks leidub E-vitamiini ka rohelistes salatites, pruunis riisis, sparglis, munas ja oliivides.

Allikas: BBC Good Food

Oma Maitse