Kirjutasime eelmisel kuul mitmel korral sellest, kuidas USA üks tuntumaid restoranigruppe Union Square Hospitality Group otsustas oma New Yorgi linnas asuvates restoranides lõpetada jootraha küsimise ning lisada varasemalt klientide südametunnistuse järgi tulnud kelnerite teenistus juba menüüs olevatele roogadele. Seda praktikat ei ole aga kaugeltki kasutamas kõik USA restoranid.

Kirjutamata reeglina oodatakse Eestis jootraha umbes 10 protsenti arve summast ning jootraha jätmine on selgelt kliendi südametunnistuse küsimus: jootraha võib jätta, kuid ei pea, ning jootraha vaadeldakse kui boonusena makstud preemiat hea või väga hea teenuse eest. Halb teenindus aga vastupidiselt saab kindlasti märgitud ära sellega, et pärast toidukohast lahkumist ei ole lauale jäänud ühtegi eurot "preemiat".

USAs on jootraha aga pandud paika rangemalt kirjutatud ja kirjutamata reeglitega, tavapärane jootraha on minimaalselt 15 protsenti (väga tihti aga ka kuni 20 protsenti), jootraha eeldatakse olenemata teeninduse kvaliteedist ning kaardiga maksmisel tuleb lisaks arve tasumisele tasuda sama soojaga ka jootraha. Tegu pole eriti vabatahtliku tegevusega ning jootraha näol on tegemist tegelikult ettekandja teenuse kinnimaksmisega.

Fakt, et USAs on jootraha jätmine selgelt kohustus ning läheneb väljapressimisele, ilmneb äärmiselt hästi näiteks Florida ühe olulisema turismipiirkonna Key Westi restoranis Fogarty's, kus arvega koos tuli lauda ka spikker info ja arvutustega, kui palju tuleks lisaks arvele lauda jootraha jätta: selgub, et antud kõrtsis eeldatakse jootraha 18-20 protsenti arvesummast ning selleks, et ühegi kliendil ei läheks meelest, kui palju on vaja lisakümnist maksta, on see juba ette välja arvutatud.

Jootraha kontseptsioonid on eri riikides äärmiselt erinevad, kuid vaid USAs läheneb teenuse kvaliteeti ja üldist rahulolu markeeriv jootraha jätmine restoranitöötajate poolsele väljapressimisele.

Alumiselt pildilt on näha kõrvuti arve ning jootraha spikker:

Jootraha hakkab restoranidest kaduma

Viimasel mõnel aastal on muutunud tavapäraseks, et restoranid on hakanud jootrahast loobuma ning hakanud kas lisama arvele väikest lisatasu või arvestanud jootraha juba toidu ja menüü hindadesse. Selle idee taga on soov mitte panna inimene restoranist lahkumisel ebamugavasse positsiooni, aga peamiselt selleks, et jagada jootrahatulu ausamalt ka nende töötajate vahel, kes otseselt teenindamisega ei tegele - nagu kokad, nõudepesijad, uksehoidjad ja nii edasi.

New Yorgis tegutsev suur restoranikett Union Square Hospitality Group on otsustanud hakata jootraha lisama menüüs leiduvatele toitudele ühtlaselt. Mitutkümmet restorani ja kohvikut pidav grupp serveerib igal nädalal 40 000 kuni 50 000 portsjonit toitu ning annab oma otsusega tugeva tõuke kogu sektori muutustele.

Põhjus, miks kaotatakse Union Square Hospitality Group restoranides ära jootraha ja asendatakse see ausama restoranitöötajate lisatasustamisega, tuleb sellest, et restoranid tahavad tõmmata ligi paremaid kokkasid ja teenindajaid, pakkudes paremat palka.

Oma Maitse