Esmaspäeval avas Avatud Tööstuste Päeva raames ukse ka Santa Maria maitseainetehas. Sauel täpselt 25 aastat tagasi avatud tehas juhib eestlaste tarbimistrende tervislikumate valikute ja maailmaköögi maitsete suunas.

Sauele ehitati Paulig Grupi poolt 90date alguses esimene oma kahest suurest maitseainetehasest, Tallinna lähedal töötab ligi 10 protsenti kogu Pauligi töötajatest. Eestil poleks nagu otsevaadates maitseainetega palju pistmist - kui mädarõigas, kadakamari ja mõni vürts veel välja jätta -, samas ei ole tänapäeval vahet, kus maitseaineid pakendada ja maitsesegusid kokku segada.

Santa Mariasse jõuavad kõik vürtsid nende piparde, kaunade ja lehtede päritolumaalt, edasi hakkavad nendega aga toimetama tehase töötajad - osa maitseaineid pakendatakse originaalolekus, teised jahvatatakse, kolmandad segatakse kokku uuteks kooslusteks. Kokku pannakse karpi, purki ja kotti Sauel enam kui 800 erinevat maitsetoodet.

“Kui 25 aastat tagasi algas kõik soolast, piprast, loorberilehest ja universaalsest maitseainesegust, siis täna on maitseainete tarbimistrendid muutunud ja inimesed teadlikumad,” rääkis Santa Maria ärijuht Baltikumis Rainer Tammet. “Eesti tarbija eelistab mugavust ja uusi põnevaid maitseid. Sellepärast näeme hetkel kiiret kasvu maailmaköögi kontseptsioonide, nagu Tex Mex ja Aasia, kasutamises,” lisas Tammet.

Samuti on tarbija muutunud teadlikumaks lisaainete, soola ja suhkru tarbimise osas. Uuringufirma AC Nielseni andmetel on tervis tarbijate jaoks Eestis nr. 1 argument toote valikul hinna kõrval. Eesti tarbijad on järjest valivamad oma ostuotsustes tervislikkuse ja koostise osas, kuid samuti nõudlikumad, mis puudutab maitset ja kvaliteeti.

Seetõttu on vähendatud ja veel vähendmisel soola ning suhkru kogused maitseainesegudes. Tehase info põhjal eemaldati eelmisel aastal toodetest kokku enam kui 40 tonni soola. Väikese vahemärkusena: Saue tehas toodab aastas 2500 tonni maitseaineid. Inimesed soovivad ise otsustada soola ja suhkru lisamise mahtude üle.

“Alustasime seetõttu - suhkru ja soola vähendamiseks, maitseainete tervislikumaks muutmiseks - äsja koostööd toitumisnõustaja Erik Orguga, võideldes igavate toitude vastu ning propageerides elu ilma piirava dieedita, pakkudes kvaliteetseid maitsenaudinguid,” selgitas Tammet.

Eestlaste armastatuimate maitseainete tipus troonivad endiselt klassikaline must pipar ja kaneel, millele järgnevad maitseainesegud kartulile, lihale, hakklihale, kanale ja sidrunipipar. Maitseainetehases lõhnab seetõttu kõige rohkem pipra järgi, mida toodetakse aastas kokku üle 200 tonni. Aja jooksul on erinevate piparde valik täienenud ja Saue tehas toodab ka maailma parimaks mustaks pipraks peetavat aromaatset Tellicherry pipart. Eestlased eelistavad skandinaavlaste kombel aina enam puhtaid maitseaineid ja ürte.

Maitsed.ee