Me elame pidevalt ärkvel olevas ja tegutsevas ühiskonnas ning selleks, et kõikide ettevõetud või kohustuseks saanud asjadega 24 tunnise prioodi jooksul ühele poole saada võetakse tunde une arvelt. See aga on väga vale, kuna unepuudus mõjutab meie päevast tuju, sooritusvõimet ja teotahet.

Toit mängib ka väga suurt rollis selles, milline on meie uni ehk siis söögiga saame me anda öisele magamisele lisaväärtust ning olla hommikul ärgates puhanud. Näiteks on toidul koos selles leiduva foolhappe, B6 ja B12 vitamiinidega mõju serotoniini tootmisele meie kehas, see aine aga vastutab meie rahuliku ja rikastava une eest.

Vaatame, mis toite peaks sööma enne und, et keha rahuneks ja tõstaks serotoniini tootmismahte:

1. Komplekssed süsivesikud

Emba enne magama minekut väikese vahepalana täisteraleiba, teraviljadest valmistatud toite ja pruuni riisi. Hoidu aga jahutoodetest, eriti neist, mis on valmistatud suhkruga. Suhkur on aine, mis serotoniini tootmist hoopis halvab, uni tuleb sellest lünklik ja halb.

2. Lahjad valgud

Täpsemalt siis proteiinid, mis tulevad kana- või kalkunilihast, kalast ja juustust, madala rasvasisaldusega juustust. Need toidud on rikkad trüptofaani nimelise aminohappe poolest, mis aitab kaasa serotoniini tootmisele. Samas hoiduge liiga rasvastest toitudest, kuna nende seedimine on raskem ja aeganõudvam, hoides meid üleval.

3. Südamele tervislikud rasvad

Mitteküllastunud rasvad ei ole mitte ainult head meie südamele, vaid aitavad ka serotoniini tootmisele kaasa. Näiteks sööge pähkleid või pähklivõid - pähklitest näiteks mandleid, India pähkleid, Kreeka pähkleid ja maapähkleid. Hoiduge aga küllastunud rasvadega snäkkidest nagu friikartulid, chipsid või muud samadel alustel valmistatud ampsud.

4. Joogid

Kindlad joogid omavad erinevat mõju - mõni võib und parandada, mõni und halvendada. Näiteks oli meie emadel õigus, et soe piim on üks neist jookidest, mis aitab und parandada, samuti ürditeed nagu piprmünt. Kohviga võiks piirduda selliselt, et peale kella 14 päeval kohvi enam ei joo.

5. Värsked ürdid

Värsketel ürtidel on samuti väga suur und soodustav mõju, näiteks aitavad värske basiilik ja salvei organismi rahustada. Valmistage õhtusöögiks nende kahe ürdiga pastakaste. Samas hoiduge pipra söömisest - nii punane kui must pipar, ka tšilli stimuleerivad ja ägestavad ainevahetust.

Mida siis väikeseks õhtusnäkiks süüa?

  • Banaanid vähese jogurtiga
  • Madala rasvasusega kodujuustu krõbeda leivaga
  • Pähklivõi krõbeda leivaga
  • Õun mozzarella juustuga
Oma Maitse