Räägime lahti mõned lihtsad tõed, mis aitavad sul kodus tervislikke smuutisid teha, sest smuuti tervislikkus peitub selleks kasutatavates koostisosades. Kõik, mida sa blenderisse paned, peaks olema puhas ja töötlemata.

Võib ka suhkru, piima ja konserveeritud puuviljadega teha, aga siis ei räägi me enam smuutist. Vähemalt mitte sellisest, mida meie sind õpetame kodus tegema.

Suhkru lisamine smuutisse on üks kõige halvemaid valikuid

Sinna hulka kuuluvad ka kõik kauplustes müüdavad magustatud mahlad. Smuutis on juba olemas looduslikku päritolu suhkur, mis tuleb puu- ja juurviljadest. Lisades sinna veel magustatud mahla saab tervislikust smuutist hoopis midagi ebatervislikku, vahendab veebileht Smuutid.ee.

Puuviljades on “toiteainerikkad kalorid”

Need ei anna ainult energiat, vaid ka palju vajalikke vitamiine, mineraale, antioksüdante ja kiudaineid – kõike seda, mida meil iga päev vaja on.

Lapsi võib olla väga raske saada puu- ja köögivilju sööma ning smuutid on üks selliseid võimalusi. Laps, kui kasvav organism vajab palju erinevaid toitaineid, vitamiine ja mineraalaineid. Smuutid aitavad su lastel olla tervemad, tugevama immuunsüsteemiga ja rõõmsameelsemad kuna nad saavad vajalikud toitained oma smuutist ja ei pea isude täitmiseks rämpstoitu sööma.

Smuutit tehes tasakaalusta puuvili alati marjade või rohelisega

Näiteks spinat, lehtkapsas, rooma salat, lehtsalat. Ühe smuuti kohta on soovitatav kasutada 1-2 osa puuvilja, võimalusel 1 osa juur- või köögivilja, 1 osa värskeid või külmutatud marju ning 1 osa vedelikku (vesi, kookosvesi, mandlipiim).

Smuutit tehes väldi maitsestatud ja magustatud jogurteid

Jogurti kasutamine on väga populaarne, aga ka siin on oluline jälgida, millist jogurtit kasutada. Iga sellise jogurtiga lisad juurde suhkrut ja muid lisaained, mida sa sinna tegelikult ei taha. Soovitame kasutada ainult maitsestamata jogurtit ning võimalusel mahejogurtit. Paljudele meeldib kasutada hommikusmuutis ka keefirit (hea seedimisele). Meie peame kõige tervislikumaks vedeldajaks puhast vett. Vesi on neutraalne ja laseb maitsetel esile tõusta.

Ära tee smuutist jäätise-või piimakokteili

Lehmapiima lisamine smuutisse peaks olema täiesti välistatud, kuna see raskendab seedimist (lehmapiimas olev kaseiin on raskesti seeditav, ent hästi toimiv seedimine hoiab ära palju tervisega seotud probleeme) ja ei lase puuviljadest/marjadest tulevatel toitainetel organismi imenduda. Piim ei sobi kokku ka värskete puu- ja köögiviljadega (tekitab gaase) ning selle toimel tekib kallerdumine/kibe järelmaitse (nt kiivi+piim). Sama on ka jäätisega, mis lisab smuutile ebatervislikke rasvu ja suhkruid.

Eelista taimset piima

Kui soovid saada jahutavat külma smuutit, siis kasuta valmistamisel külmutatud puuvilju (banaan, ananass), marju või jääd. Lehmapiima asemel soovitame kasutada pigem taimset ja magustamata mandli-, kookos- või riisipiima.

Smuutit tehes jälgi, et seal oleks ka kiudaineid

Kiudained smuutis aitavad säilitada täiskõhutunnet ja hõlbustavad seedimist. Kiudainete olemasolu ühtlustab ka suhkrute imendumist pikema perioodi peale. Et energiatase oleks ühtlasem, lisa smuutile peale puuviljade ja marjade ka erinevaid seemneid (kanepi-, lina-, chia seemned), rohelisi lehtköögivilju (spinat, lehtkapsas, rooma salat), pähkleid või mandleid. Kuid ära lisa neid kõiki ühte smuutisse, vaid pea meeles, et vähem on rohkem ja alusta lihtsamate retseptidega, kus kasutatakse 5-6 koostisosa.

Parim smuuti vedeldaja on tavaline vesi

Kraanist tulev külm vesi sobib väga hästi. Tavaline vesi laseb esile tõusta smuuti koostisosade maitsetel. Vedeldajana sobivad veel mandli-, riisi- ja kookospiim, värskelt pressitud mahl või kookosvesi

Oma Maitse