Miks otsustasite hakata korraldama Silverspooni?

Silverspooni konkurssi korraldavasse meeskonda paluti mind selle aasta alguses. Kaalusin seda võimalust ning olin rõõmuga nõus, kuna söögitegemine on läbi aegade minu kirg olnud ja see teema tundus põnev. Olin juba pikalt huviga jälginud, mis Eesti kulinaariamaastikul toimub ja nüüd tekkis võimalus sellesse põnevasse maailma veelgi sügavamalt sukelduda.

Silverspooni korraldab MTÜ Gastronoomia Auhindade Eesti Selts, mis loodi 2004. aastal eesmärgiga edendada ja premeerida kulinaarseid saavutusi Eesti toitlustusmaastikul. Ühing on sõltumatu organisatsioon, mis ei saa riigilt toetust. Oma tegutsemiseks vajamineva kapitali kogub Silverspoon ettevõtete ning eraisikutest sponsorite abiga. Oleme neile nende panuse eest väga tänulikud, kuna nende abiga on meil õnnestunud konkursile taas tiivad anda.

Peale selle on ka Silverspooni juhtiv meeskond ise investeerinud suurel hulgal nii oma aega kui ka isiklikku raha, et Silverspooni lansseerimine 2016. aastal õnnestuks suurepäraselt.

Mille võtsite aluseks võistluse reeglistiku koostamisel?

Kuna Silverspooni konkurss toimis juba ka varasemalt, kuid tegevuses oli olnud vahepeal paus, siis päris nullist me alustama ei pidanud. Esmalt vaatasime üle juba varasemalt kasutusel olnud reeglid ja seejärel konsulteerisime meie heade partneritega Soraineni advokaadibüroost. Lõplikult said Silverspooni 2016. aasta reeglid paika selle aasta aprillis toimunud juhtmeeskonna arutelul.

Kuidas kujuneb lõplik tabel? Kas Teil korraldajana on selles sõnaõigus?

Selleks et kogu hindamisprotsess oleks läbipaistev ja sõltumatu, oleme Silverspooni häälte lugejaks kaasanud audiitorfirma PrisewaterhouseCoopers (PwC). Nende audiitorid loevad kokku kõik kohtunike poolt antud punktid ja sellest kujuneb välja lõplik tabel. Ainult audiitorfirma PwC teab enne auhinnagalat, kes on Silverspoon 2016 võitjad ning seda informatsiooni hoiavad nad enda teada kuni autasustamiseni (10. novembril). Ka ülejäänud korraldajad kuulevad võitjate nimesid esmakordselt alles auhinnagalal.

Meid teeb eriliseks see, et meie konkursi hindamine toimub erinevates kategooriates, et oleks võimalik hinnata sarnase eesmärgiga toitlustusasutusi. Konkursil osaleda soovivad ettevõtted annavad ennast ise üles ning esitavad vastavasisulise avalduse meie veebilehe kaudu, valides ise kategooria, milles nad soovivad konkureerida. Sel hooajal oli meil rekordarv osalejaid ehk pea 100 erinevat toitlustusasutust üle Eesti.

Silver Spoon 2016

Kõiki restorane, kes soovisid konkursist osa võtta, külastavad Silverspooni vastava koolituse saanud kohtunikud. Kohtunikud täidavad põhjaliku, enam kui 50 küsimusega hindamislehe ja esitavad oma hinnangud otse PwC-le. Silverspooni konkurssi korraldav meeskond ei näe kohtunike hinnanguid ega ka hääletustulemusi. PwC vastutab täielikult kogu hindamisprotsessi eest – nad vaatavad läbi hindamislehed, loevad üle punktid ja esitavad meile statistilise analüüsi tulemuse kõikide hääletamislehtede põhjal.

Silverspooni hindamisstrateegia on absoluutselt läbipaistev. Sõltumatud kohtunikud külastavad Silverspooni konkursil osalevaid toitlustusasutusi nii kevadel-suvel kui ka sügisel, et tagada võimalikult täpsed ja mitmekülgsed hinnangud.

Samuti lõime oma organisatsiooniga nn „Noore koka fondi”, et aidata koguda toetust noorele andekale Eesti kokale, kes saaks ennast väljaspoole Eestit täiendama minna. Alustuseks annetame gala piletimüügist iga pileti eest saadud tulust kümme eurot fondile.

Silverspoon on Eesti esimene gastronoomiakonkurss, mille eesmärk on väärtustada ja arendada toidukultuuri Eestis. Võistlusest olid oodatud osa võtma kõik a'la carte menüüga toitlustusettevõtted üle Eesti.

Milliste kriteeriumite alusel valisite restoranide hindajad? Kas olete ka ise kohtunik?

Silverspooni teeb eriliseks see, et konkursil on hindajateks väga erinevate eluvaldkondade ja maitseeelistustega inimesed ehk läbilõige Eesti ühiskonnast. Hindajate hulgas on nii toidunautlejaid kui ka lihtsalt sagedasi restoranikülastajaid. Kohtunikud on erineva taustaga ja eri rahvustest inimesed, kuid keda ühendab kolm joont: nad elavad Eestis, nad soovivad edendada Eesti kokandusalaseid saavutusi ja nad käivad sageli väljas söömas nii pere ja kolleegide kui ka sõpradega.

Oleme ka paika pannud kriteeriumid, kes ei tohi kohtunikuks olla ning see välistab ka minu. Meid eristab ka see, et hooaja lõpus korraldame piduliku auhinnagala, kus kõik võitjad saavad väärilise tunnustuse osaliseks. Selle aasta menüü on loodud Swissoteli koka Indrek Višnevskise ja Dimitri Demjanovi poolt. Nende koostöös sündis idee siduda Eesti tooraine ja uuem tehnoloogia üheks tervikuks. Ühiselt otsustati nimetada õhtusöök „Tagasi juurte juurde”. Külalised saavad maitsta parimast kodumaisest toorainest valmistatud roogasid ja sinna juurde sobitatud veine.

Kuidas saite Michelini tähega pärjatud Soome koka Pekka Terävä nõusse auhindu üle andma tulla?

Kui sa midagi väga soovid, pead selle nimel palju pingutama – siis hakkavad asjad juhtuma. Nii ka seekord. Suvel võtsin kätte ning kirjutasin Pekka Teräväle, et sooviksin temaga Helsingis kohtuda ja rääkida Eestis korraldatavast Silverspooni konkursist. Pekka oli kohe väga positiivselt meelestatud ning nii saigi käed löödud. Olin juba varasemalt mitmel korral tema OLO restoranis einestanud ning tema tegemistega kursis. Pean tunnistama, et OLOs einestamine on elamus omaette ja igal juhul tasub Pekka Teräva söögikohti külastada.

Milline on tagasiside restoranidelt? Kas plaanite edaspidi midagi muuta?

Silverspoonil oli sel aastal rekordarv osalejaid ning kogu konkursi vältel on olnud äärmiselt palju personaalset suhtlemist ja tagasisidet, sealhulgas ka restoranidelt, kes seekord ei pääsenud finaali. Silverspooni taaskäivitamine on saanud sooja vastuvõtu ning loodan, et need restoranid, kes sel aastal jäid äraootavale seisukohale, tulevad 2017. aasta konkursiga kaasa. Kui hooaeg on ametlikult läbi ja auhinnad jagatud, siis on ka aeg pikemaks analüüsiks, et kas ja millised muutused oleks konkursi puhul vajalikud.

Kuidas aitab Silverspoon kaasa Eesti restoranimaastiku paremaks muutmisele ja arendamisele?

Silverspooni puhul on eriline ka veel see, et kõik konkursil osalenud toitlustusasutused saavad meie hindajatelt reaalset tagasisidet ning see annab neile võimaluse ennast võrreldes konkurentidega hinnata. Tagasiside jõuab PWC-lt restoranideni hiljemalt detsembri keskpaigaks.

Kas käite ise palju väljas söömas ja milliseid kohti eelistate?

Käin ise sageli väljas söömas ja sõltuvalt meeleolust saavad valitud ka söögikohad. Armastan Aasia maitseid ja vürtsikust. Kindlasti kuuluvad lemmikute hulka Chedi, Noa, Chakra, Ribe ja Gianni.

Kas teete ka ise kodus süüa?

Kokkan kodus rõõmuga ja katsetan võimalusel uusi retsepte. Eriti meeldib mulle Jamie Oliveri ja Gordon Ramsey käekiri. Kuna sööme ju ka silmadega, siis on minu jaoks hästi olulisel kohal toidu presentatsioon. Ise kokates lähtun palju hooajalistest saadustest ning eelistan kohalikku toorainet. Püüan alati nädala menüü enam-vähem läbi mõelda, sest niiviisi tegutsedes on ka kiiretel tööpäevadel võimalik perele tervislikku einet pakkuda.

Millega Te igapäevaselt tegelete?

Olen olnud viimased 15 aastat ettevõtja ning tegutsenud väga mitmes valdkonnas, sealhulgas tegelenud nii moekaupade, köögitarvikute kui ka kosmeetika toodete jae- ja hulgimüügiga. Olen konsulteerinud mitmeid boutique haute couture'i moeloojaid, aidates neil Euroopa turule laieneda. Samuti olen olnud Prantsuse päritolu André Verdier Laguiole’i nugade ja söögiriistade maaletooja. Ettevõtjana tegin algust Tai päritolu Thann Natural Home Spa & Wellnessi toodete Baltikumi turustaja ja maaletoojana, olles ise ka ettevõtte kaasomanik ja tegevjuht.

Kes on ülejäänud Silverspooni korraldajad – millega nad tegelevad? Kuidas saite kokku?

Silverspooni konkurssi korraldavasse meeskonda kuuluvad lisaks minule Joakim Helenius, John Wilson, Mahesh Ramnani ja Anders Hedman. Konkursi patroon on Eesti Gastronoomia grand old man Dimitri Demjanov. Nagu näha, kuuluvad meie juhtmeeskonda väga erinevate elualade esindajad, kuid neid kõiki seob kirg toidukultuuri vastu ning soov anda oma panus Eesti gastronoomiamaastiku arengusse. Enamik juhtmeeskonna liikmeid olid ka Silverspooni konkursi sünni juures ning selle taaskäivitamine tundus hea mõttena.