Meie igapäevane toitumine allub väga lihtsale loogikale: kui kõht on tühi tuleb süüa ning süüa nii kaua kuni kõht enam tühi ei ole. Samas liituvad selle loogikaga erinevad uue ajastu käitumuslikud söömised ehk televiisori ette tuleme võileivaga, raamatulugemise juurde närime midagi ja nii edasi. Tegelikkuses tegeleme väga tihti arutu söömisega. Miks?

Cornelli ülikooli toidu- ja kaubamärgilabori direktor Brian Wansink on maailma juhtivaid toidupsühholoogia uurijaid ning oma viimases raamatus vaatlebki neid põhjuseid, miks me sööme palju, tihti ning siis kui meil kõht tegelikult tühi ei ole ning miks me arvame, et me sööme vähem, kui me tegelikult sööme. Põhjuseid on nii visuaalseid, psühholoogilisi kui praktilisi.

Wansinki raamat ei ole vaid teoreetiline uurimustekogum, vaid annab ka iga peatüki lõpus konkreetseid soovitusi, kuidas oma toitumisreegleid ning -koguseid muuta ja piirata. Lõbusas ning tempokas stiilis kirjutatud raamat mõjub ka oma tonaalsuselt motiveeriva, mitte aga dotseerivana - raamat tahab õpetada ja aidata meid paremini sööma, kuid peamiselt tähele panema, kuidas me sööme.

Wansink tõstatab küsimused ja vastab neile samuti - äärmiselt selgelt näidatakse meile kätte, kuidas mõjutab meie toitumist taldrikute ja supikausside valik ning suurus, kuidas mõjutab meie toitumisharjumusi pakend, reklaam ja serveerimislaad. Wansink viib oma kolleegide ja tudengitega läbi erinevaid katseid ning lükkab ümber pikki aegu kinnistunud müüte.

Raamatu "Arutu söömine" puhul ei ole tegemist dieediraamatuga, tegemist on teadusraamatuga, kuid sellise teadusraamatuga, mis paneb mõtlema ning komponeerima endale ise sobivat toiduloogikat. Nagu kirjutab ka Wansink ise, et "paljud tänapäevaed dieedid keskenduvad vaid toidu tüübile, mitte kogustele". Kui meie igapäevaselt toidulaualt eemaldada 200 kalorit, ei märkaks me seda, kuid aasta peale teeks see kokku väga palju kaotatud kilosid.

Näiteks okinawalastel on olemas väljend selle kohta, millal söömine lõpetada: hara hachi bu tähendab seda kui süüakse nii palju, et kõht saab vaid 80% täis.

Parim dieet on see, mida me tähele ei pane

Mida räägib sinust su lemmiktoit? Kas taldriku suurus mõjutab söögiisu? Miks sa sööd rohkem, kui einetad koos sõpradega?

Toidupsühholoog Brian Wansinki jahmatavad avastused toovad päevavalgele halastamatu tõe selle kohta, kui palju, mida ja miks me sööme – sageli ise märkamata. Milliste nippidega ahvatlevad restoranid ja kaubanduskeskused meid üle sööma? Kuidas mõjutavad muusika ja sisustus seda, kui palju ja kui kiiresti me sööme? Kuidas kaotada aastaga märkamatult kümme kilogrammi?

Waskink on viinud oma meeskonnaga läbi hulga lõbusaid ja kuratlikult nutikaid eksperimente – näiteks “põhjatu supikausi” katse –, et paljastada meie toitumisharjumuste taga peituvat varjatud dünaamikat. Tee juba täna arukamaid, nauditavamaid ja tervislikumaid valikuid söögitoas, ostukeskuses, einelauas – kõikjal, kuhu suundud, et kustutada oma nälga.

* * *

ARUTU SÖÖMINE: MIKS ME SÖÖME ROHKEM, KUI ARVAME

Autor: Brian Wansink, Ph D
Kirjastus: Nebadon
Ilmumisaasta: 2010
Lehekülgi: 223
Toimetanud: Kaire Puumets-SõberTõlkinud: Kerli Hurt

Oma Maitse